Al doende leert men, welkom!

Jong geleerd oud gedaan, nooit te oud om te leren en daar tussenin, al doende leert men .


Powered By Blogger

zaterdag 26 december 2009

Speurtocht


Vanaf het moment dat een ouder voorwerp onder de aandacht komt zijn er de vragen naar de herkomst en de wijze waarop het gebruikt, verzorgd, onderhouden is.

Ik kijk dan het eerst naar de bedieningsmiddelen, handvatten, voetrusten, pedalen, schakelaars enz. Over de wijze waarop aan de motor is gesleuteld vertellen de bouten en moeren een verhaal. Afgesleten, beschadigde kanten ogen lelijk en verraden slordigheid en veelal is dat ook onkunde. Overmatige blauwe verkleuring van de uitlaatbochten kan duiden op een te schrale afstelling van de benzine en aan de kleur van de elektrode van de bougies kan nog veel meer ontleed worden als het gaat om de afstelling danwel staat van slijtage aan de bewegende onderdelen. Ook de 'sappen', de smeerolie, vetten enz. kunnen het nodige verhelderen als het gaat over de belasting van de wrijvende onderdelen. Dat komt allemaal nog aan de orde als het moment daar is, het blok aan bod is.

Nu bestaan de handelingen nog uit het demonteren van framedelen, schildjes, kapjes en dergelijke. Het meest opvallende spoor is dan te vinden op het rechterkapje dat de generator uit het zicht houdt. Dat kapje is bij voortduring onderhevig geweest aan het inslijten door de flensrand van de tank. Dat proces is waarschijnlijk al aan de gang geweest toen de motorfiets nog functioneerde in overheidsdienst. Bij de restauratie is de groef waarschijnlijk geƫgaliseerd met plamuur. Na de restauratie is het proces onveranderd verder gegaan, dus zijn er wel weer kilometers gemaakt. Hoeveel is echter niet duidelijk. Wel duidelijk is dat de motor is overgespoten en dat er plamuur aan te pas is gekomen. Nochtans is dit het enige zichtbare spoor daarvan.

Verder veel voorkomende sporen over het gebruik zijn bij oudere motorfietsen te vinden aan de spatschermen. Het scheuren daarvan bij de bevestigingpunten is bij dit motortype met relatief veel trillingen, een vaker voorkomend verschijnsel. Opspattend vuil met scherpe harde kantjes is bijna gelijk aan zandstralen en dat werkt corrosie in de hand. Laat staan als de uitwerking van pekel daar ook nog eens bijkomt. Om te zwijgen over de invloed op de aluminiumlegeringen van de de diverse onderdelen. Laat ik mij verheugen in het idee dat deze motor is ingevoerd uit Italiƫ en daar veelal met mooi weer is bereden. Van de genoemde spookbeelden is bij deze motorfiets niets te bespeuren. De verklaring hiervoor kan divers zijn. Vervangen? Gerepareerd? Toch niet versleten? Kortom genoeg te raden, genoeg te interpreteren, te verklaren!