Al doende leert men, welkom!

Jong geleerd oud gedaan, nooit te oud om te leren en daar tussenin, al doende leert men .


Powered By Blogger

dinsdag 29 december 2009

De scheiding


Ooit bezocht ik een autoplant en zag hoe op de lopende band carrosserie en motorblok samen kwamen, het 'huwelijk'. Welnu, dan is dit de scheiding en graag tijdelijk.
The point of no return was feitelijk al gepasseerd maar vandaag om 14.00 uur was het exacte tijdstip dat ik mijn 'gevecht' had geleverd. Er stonden mij geen extra paar handen ter beschikking en met wat beleid is dat ook niet nodig.Ik heb nauwelijks getild aan het blok, laat staan eruit getild. Wel exact het advies van het werkplaatshandboek opgevolgd en het blok iets naar voren geschoven zodat het los komt van de cardanas en de versnellingsbak links het frame kan uitdraaien. Dan het blok verder draaien en het kan er bijna dwars op het frame worden uitgenomen.

Om over de onderste framebuizen heen te komen heb ik het voorwiel gedemonteerd, het motorblok onderstempeld en vervolgens het frame laten zakken. Dat is aanzienlijk lichter dan het blok liften. Het stempel had de maat van de carterpan en paste dus tussen de framebuizen. Buiten het frame waren op stempelhoogte balkjes aanwezig en daarover liet het blok zich gewillig voortduwen. Eerder weggenomen carterpan heb ik uiteraard vooraf weer gemonteerd. Stempel en balkjes bevonden zich op karretje met zwenkwieltjes en dat maakt het manoeuvreren in het frame en vervolgens transporteren vanaf het frame wel zo gemakkelijk.

Er is niet veel ruimte over als het blok diagonaal door het frame wordt bewogen, maar het kan zonder het frame te raken. Uit voorzorg had ik wel wat poetslappen op en om de kritische punten aangebracht. Het motorblok moet echt rechtsom diagonaal gedraaid worden. Linksom is problematisch met de cardan en de versnellingsbak. Ik had nog wat meer ruime kunnen maken door aan de voorkant van het blok nog een plaat weg te nemen maar dat is (nog) niet nodig gebleken. Deze fase is geklaard!