Al doende leert men, welkom!

Jong geleerd oud gedaan, nooit te oud om te leren en daar tussenin, al doende leert men .


Powered By Blogger

maandag 25 januari 2010

Vliesdun



Een nieuwe week, een 'oppervlakkige' start, alhoewel ik er nu uit ben dat het oppervlak een vliesdun laagje lak is dat over de originele laklaag heen is gespoten. Als basis is er een hechtlaag gebruikt. Daarmee heb ik de overtuiging dat deze motorfiets origineel een exemplaar is zoals geleverd aan de 'Polizia Stradale', de Italiaanse verkeerspolitie. Dat het een voormalige 'dienstfiets' betreft was al duidelijk af te leiden aan de in aluminium meegegoten bevestiging voor de sirene vooraan in de behuizing van de snelheidmeter. Het had echter daarmee ook een militaire uitvoering, voor de Carabinieri kunnen zijn. Dat is het dus niet. Ook is het geen motor die ooit aan een Nederlandse overheidsdienst is geleverd.

Details aan mijn motor die wellicht afwijken van het origineel zijn de volledig wit gespoten voorpoten en het geheel transparante windscherm. Op alle foto's van Italiaanse uitvoeringen is er sprake van een grote stuurkuip met uitzondering van de militaire uitvoering voor de 'Corazzieri' die in het geheel geen windscherm voerden. (zie Colombo) een kuipvormig windscherm waarneem

De vernieuwde striping is een exacte, stijlvaste uitvoering van de Polizia Stradale. Mario Colombo toont in zijn boek 'Moto Guzzi' de foto van een vroege V7 zoals die aan de Polizia Sradale is geleverd en noemt daarbij de kleur Olijfgroen met een witte striping voor de periode vanaf de komst van de V7 in 1967. De vraag is nu of er sprake was van een ingrijpende verandering bij de Italiaanse verkeerspolitie van het kleurgebruik voor hun voertuigen. Colombo vertoont ook foto's van motoren in de blauw/witte uitvoering maar pas van veel latere datum, bijvoorbeeld een Moto Guzzi 850 T5, eind 1985.

Als model gaat de geschiedenis van de V7 terug tot zijn introductie eind 1965 en in 1967 komt hij in de verkoop. Over de vroegste periode als 'dienstfiets' en dus vanaf 1967 vertoont Colombo wel een aantal foto's maar geeft inhoudelijk niet veel informatie. Er is bij hem sprake van een 1e en 2e versie, maar de informatie daarover ontbreekt specifiek hier. Elders in het boek bij de civiele uitvoeringen schrijft hij dat vanaf 1969 er sprake is van een grotere cilinderinhoud, in plaats van 703 cc. gaat het naar 750 cc. en is er sprake van de V7 Special. Aangaande de 'dienstfietsen' toont Colombo nog een foto van een zijspancombinatie (Hollandia), destijds voor de Turkse politie en een solo-uitvoering voor de Californische politie van een V7 Ambassador.

Een verder opvallende verandering dat het motorblok ondergaat met de komst van de Special en dus iets meer vermogen is een versterking van de krukasbehuizing. De 3 verticale ribben opzij krijgen er twee horizontale bij. Er zal toen zeer waarschijnlijk een les in de praktijk zijn geleerd.

Maar nu terug naar het frame en de praktijk van nu wat mij te doen staat. Hier en daar wat kleine lakbeschadiging herstellen, alvorens de motorfiets weer verder op te bouwen. De meeste daarvan zitten gelukkig niet opvallend in het zicht.