Al doende leert men, welkom!

Jong geleerd oud gedaan, nooit te oud om te leren en daar tussenin, al doende leert men .


Powered By Blogger

woensdag 6 januari 2010

Koudwatervrees


Koudwatervrees, de laatste loodjes, knikkende knieën, voorgevoel, ik weet het niet. Alleen het hoofdlagerdeksel staat nog tussen mij en het uitnemen van de krukas in.

Maar helaas, nog even niet tot de kern gaan, nog even niet in de sludgetrap kijken, nog even niet het finale bevredigen van de nieuwsgierigheid. Ik heb het wel geprobeerd, hamertje, blokje hout op het gegoten aluminium, een paar tikjes, niet te hard, maar geen krimp. Neen, geen beweging in te krijgen! Ook wel te begrijpen als ik bedenk dat centraal in dit deksel een uiteinde van de krukas draait, met alle middelpuntvliedende krachten vandien. Met gelijk verdeelde en gelijkmatige kracht afnemen lijkt mij wel wenselijk. En daar is dus weer een special tool voor en ik bezit het niet.

Wat dan wel? Het niet doen laten prevaleren, eropvolgend bellen met de werkplaatschef van de dealer. Aanstaande vrijdag breng ik alle delen van het blok daarheen en halen ze het deksel los, nemen de krukas eruit en kan ik het oliekanaal met sludgetrap inkijken. Geen punt, alhoewel ik al eens ergens heb gelezen dat de stop op de sludgetrap ook goed vastgedraaid behoord te zijn. Zouden ze daar ook nog een handige methode voor hebben? Meteen even de kunde afkijken.