Al doende leert men, welkom!

Jong geleerd oud gedaan, nooit te oud om te leren en daar tussenin, al doende leert men .


Powered By Blogger

zondag 24 januari 2010

Historie navlooien





Foto's die ik vanuit de werkplaats van Teo Lamers te Nijmegen kreeg.

Niets anders dan historie navlooien is waar het om draait en daarop verder gaan. Inmiddels heb ik het blok terug in het frame gebouwd en dat verliep wat moeizamer dan het eruit halen met het opnieuw aanbrengen van de verbinding met de cardan. Maar evenzogoed is het 'huwelijk' van motorblok en frame hernieuwd. Een heildronk, opdat de kortstondige scheiding mag brengen wat ik ervan verlang.

Zodoende vallen een aantal dingen op. Overduidelijk is nu dat het motorblok al eens eerder uit het frame is genomen. Een vernieuwing die toen is aangebracht is de automatische distributiekettingspanner. Wat nog meer aan het blok is gedaan is niet te zeggen. Wellicht zijn de koppelingplaten vernieuwd. Mogelijk nog meer omdat alle onderdelen, zoals de krukas, oliepomp en andere draaiende delen zeer geringe slijtage vertonen. Er waren geen grote ingrepen op deze componenten, ietwat polijsten volstond.

Het is met name ook aan de lak van het frame te zien dat het blok eruit is geweest. Dat moet daarbij over de rechter onderste framebuis worden gevoerd en dat is een moeizaam karwei. Enige beschading aan de lak ontstaat licht en het is te zien dat de lak is hersteld. De kleur oogt daar wat doffer en het oppervlak is minder glad. Vanwege de beenschilden wordt dit deel van het frame aan het directe oog onttrokken.
Verder is aan de onderkant van het linker gereedschapkastje een beschadiging van de lak zichtbaar. Ook hier niet meteen zichtwerk. Metalen delen, tegen elkaar gebout hebben ietwat op elkaar ingewerkt. Dat ga ik nu voorkomen met wat (rubberen) ringen ertussen.

Conclusie lijkt nu te zijn dat de persoon voor mij die het blok eruit heeft genomen dan wel laten nemen, niet degene is die de motor in zijn geheel heeft gespoten. Daarvoor staat het vakwerk van de laatste in te schril contrast met de wijze waarop latere lakbeschadigingen zijn hersteld. Wat ik nog altijd niet heb kunnen achterhalen is of de motor daadwerkelijk is overgespoten dan wel of het hier toch de originele lak betreft. Inmiddels is er door mij op plaatsen geschuurd en hier komt geen andere eerdere laklaag te voorschijn.
Er is mij verteld dat er motoren van dit type zijn die uit de hand getrokken biezen hebben. Bij mijn motor zijn de biezen geplakt. Overigens heel deskundig. Ik kan mij voorstellen dat bij het productieproces op een gegeven moment de geplakte biezen zijn ingevoerd. Zo innovatief, geen verbetering, wel goedkoper, waren managers ook toen al.