Al doende leert men, welkom!

Jong geleerd oud gedaan, nooit te oud om te leren en daar tussenin, al doende leert men .


Powered By Blogger

zaterdag 10 september 2011

Bender!


Het is bijna weer een herstart te noemen. Ik heb dit blog dan ook schromelijk verwaarloosd maar het heeft in feite ook wat tegen gezeten op het punt van de Guzzi. Zoeken naar de oorzaak van iets te weinig oliedruk en genoemde elektrieke onvolkomenheden heeb mij toch wat parten gespeeld. Maar genoeg daarover. Inmiddels heb ik er al de nodige kilometers met veel plezier mee gereden en daarvan komt nog wel een beeld.

Echter de belangrijkste ontwikkeling en ook de reden om het blog af te stoffen is gelegen in het feit dat ik een langer bestaand plan tot leven heb gewekt. Het aanschaffen van een zijspan om aan de Guzzi te koppelen. Uiteraard wilde ik iets hebben wat er qua stijl bijpast en waar ook het leven al wat over heen is gegaan. Geen naslag of 'nepper' maar goed uit de tijd, en dus uit de tijd dat de idee zijspan gedragen werd door functionaliteit, door een echt gevoelde behoefte meer te kunnen vervoeren met de motorfiets. Die periode ligt voor en na de tweede wereldoorlog en eindigde in feite met het bereikbaar worden van het autobezit voor de 'gewone' man. Vrouwen waren toen nog maar nauwelijs aan bod in het mobilteitsbeeld, uitzonderingen daar gelaten.

Terug naar het heden, ik heb dus een mooi deens Bender zijspan uit de jaren vijftig kunnen kopen en dat ook nog eens niet ver van mijn woonplaats. Het stond al langer te koop en dat had waarschijnlijk iets van doen met de prijs. Over belangstelling was niet te klagen. Wel wilden mensen de krenten uit de pap kopen en boden goed geld voor afzonderlijke onderdelen. De 'eksters'! Daar is de vorige bezitter niet voor gezwicht en dat is karakter ge koppeld aan zakelijk instinct tonen. Ook wel goed ingevoerd in de klassiekermarkt te noemen!

Het kwam mij dus niet gratis aanwaaien, maar er was voldoende onderhandelingsruimte nu en ook goodwill. Ik vind het span de prijs dubbel en dik waard. Het is mooi, compleet, heel en hard, en heeft historie. Nu de ingezette restauratie voleindigen en dan koppelen. Gom Guzzi, bijgenaamd Zampanò, de boeienkoning wacht op zijn ketenen om opnieuw zijn bekoorlijk trucje te kunnen doen!

Zijn lief bloost nog bij het idee en mooi rood is niet lelijk!